Generieke medicijnen

U krijgt een ander merk medicijn dan de arts u heeft voorgeschreven, wat nu?

 

Krijgt u Revatio (Sildenafil) of Adcirca (Tadalafil) voorgeschreven als behandeling voor Pulmonale Hypertensie?
Let op, u kunt verschillende merken meekrijgen van uw apotheek. Het patent van het merk-medicijn (Revatio en Adcirca) is verlopen, waardoor andere fabrikanten het ook mogen produceren.

Deze middelen bevatten dezelfde hoeveelheid werkzame stof als het origineel. Ook is het verkrijgbaar in dezelfde doseringen.
Er zijn echter ook verschillen:
- Er kunnen andere hulpstoffen zijn gebruikt.
- De werkzame stof kan op een andere manier oplossen in het lichaam.
- De kleur kan verschillen.

 

De onderstaande merken zijn goedgekeurd door het college ter beoordeling van geneesmiddelen (CBG). Deze kunt u dus meekrijgen van uw apotheek.

Het gaat om de volgende merken:

 

In plaats van Revatio
- Balcoga
- Granpidam
- Mysildecard
- Sildenafil (merkloos)

 

 In plaats van Adcirca

- Talmanco
- Tadalafil (merkloos)

 

Een aantal redenen die een apotheker zou kunnen noemen om u te overtuigen:

  1.        Het nieuwe medicament werkt hetzelfde (zelfde werkzame stof, maar andere hulpstoffen!)
  2.        Het oude medicijn is niet op voorraad of niet leverbaar.
  3.        De zorgverzekeraar vergoedt het oude medicijn niet, u krijgt deze alleen als u zelf betaalt (dit hoeft u niet te accepteren!)

·         Heeft u klachten door het vervangende medicijn of werkt het middel minder goed?

Als u bijwerkingen heeft gekregen van het vervangende middel meldt dit dan bij uw PH-arts. Ook kunt u deze bijwerkingen melden bij www.lareb.nl.

Als u denkt dat het middel minder goed werkt kunt u dat ook bij uw PH-arts melden.

Uw arts kan  ‘MN’ (medische noodzaak) op uw recept schrijven. De apotheek moet dan ook het middel dat op het recept staat meegeven. Doet hij dat niet, laat dan uw behandelend arts contact opnemen met uw apotheek.

 

·         Is uw medicijn niet op voorraad bij uw apotheek?

Bel uw zorgverzekeraar en vraag of er een apotheek in de buurt zit met een contract bij uw zorgverzekeraar. U kunt bij deze apotheek vragen of het medicijn daar wel op voorraad is. Is dit niet het geval neem dan contact op met uw behandelend arts.

 

·         Blijft uw apotheek moeilijk doen?

U kunt een klacht indienen bij uw zorgverzekeraar. Dit kan met een mail of brief. Stichting PHA heeft voor u een voorbeeldbrief aangemaakt. Het is goed als u duidelijk maakt dat het niet loopt zoals het zou moeten, dan is de verzekeraar op de hoogte.

 

·         Helpt dit allemaal niet?

Mocht dit allemaal geen effect hebben dan kunt u een klacht indienen bij de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen www.skgz.nl of 088-900 6900

 

Heeft u meer vragen over 'merkloze'/generieke medicijnen?
Bekijk de informatie via de link:
www.cbg-meb.nl

 

Steun ons!
Home | Colofon en privacy | Contact | Bovenkant pagina | Sitemap